mandag 5. mai 2014

USA - Søndag/mandag

Vi startet hjemturen søndag morgen. Reiste tidlig til flyplassen (med en taxi sjåfør som tydeligvis hadde erfaring fra New York). Først fly vi fra Orlando til Atlanta (1:45 timer), så vente i 3 nye timer, deretter fly Atlanta-Schipol (8:45 timer), vente 3:30 timer og så fly hjem til Torp (1:35 timer). Fra vi startet søndag morgen 12:25 til vi var fremme 13:25 var det gått 19 timer (korrigert for tidsforskjell 6 timer). Det er litt reise det. Når en da i tillegg har sovet noe sånt som 2-3 timer så er man ikke helt pigg. Jeg var dessuten så heldig at jeg skulle ut å reise med jobben allerede neste morgen. Hurra!

Washington DC - Ronald Reagan AirPort


Gleder seg til mange gode timer på flyet


På et vis gikk det likevel. Vi brukte noen dager på å komme tilbake til normal døgnrytme igjen og den er på plass nå.

Nå sitter jeg å tenker litt på hva man har opplevd og hva man kanskje har gått glipp av. I løpet av 14 dager rekker man ikke alt og dette er kanskje en erfaring jeg gjorde meg (igjen). Ikke planlegg for mye! Vi hadde satt av noe tid og jeg syntes første del av turen vel egenlig gikk slik jeg hadde forventet. Vi hadde bestemt New York, Washington og Key West og det var bra. Når det så gjaldt Florida ble tingene mer tilfeldig. Vi viste et par ting: vi ville se Cape Kennedy og jeg skulle hilse på min fars fetter. Ellers var planene løse. Vi forsøkte kanskje å få med oss litt for mye og dermed ble det litt mye frem og tilbake og mye tid i bil. Å se Everglades var ingen høydare (kanskje fordi vi har vært i Australia) og det å besøke både Naples og Tampa (eg Sarasota) var ikke nødvendig. Strendene er kanskje bedre på vestkysten, men det er mer insekter (der ble vi i alle fall bitt). Miami var ok (det lille vi fikk med oss) og Palm Beach (overdådig) gøy å ha sett.

Å sitte i bil time etter time er jo ikke godt, og særlig kanskje ikke kun i et baksete hvor utsikten og komforten ikke er den aller beste. Vi gjorde derfor en feil her og vi fikk ikke det antallet dager på stranden vi kanskje hadde ønsket oss. Noen og enhver ble nok både slitne og frustrert med mange kilometer (unnskyld miles) og av å til litt problemer med både navigasjon og stedsans.

Vel, vel! Alt i alt vil jeg vel likevel karakterisere dette som en vellykket tur. Vi hadde flott reisefølge og opplevde mye. Om USA blir feriemål flere ganger vet jeg ikke. Det kan godt være, men akuratt nå føler i alle fall jeg at USA er litt "been there, done that" (Torkel sitt standardsitat).

Vi får derfor se hva tiden bringer!

Uansett - tusen takk for en fin tur Torkel og Ann Torild!




Ingen kommentarer: