fredag 25. april 2014

USA - Dag 12 torsdag

I dag ble det mye bilkjøring. Planen var å kjøre fra West Palm Beach over til vestkysten og byen Naples.

Vi valgte likevel å starte med en liten sightseeing ut å selve Palm Beach. Rikmannsstrøket mange snakker om. Her lå de mest fantastiske villaer og residenser med en overdådighet som tar pusten fra de fleste (vanlige lønnsmottakere i alle fall).  Vanskelig å stoppe og jeg fikk ikke tatt bilder. Dessuten min tur til å kjøre i dag så derfor ingen bilder under kjøreturen.

Ruten vi tilbakela..

Vel, etter å ha gjort unna feriestedet for de rike la vi inn cruisecontrollen på 70 mph og Naples City på GPS'en. Torkel hadde uttrykt et lite ønske om å gjøre sumpbåt i Everglades. Vi andre var ikke uenig og vi tenkte vi skulle sjekke ut noen muligheter vi hadde funnet underveis.

Torkel med nok en ny (liten) venn. Ville gjerne kjøre motorsykkel i Norge så kanskje han kommer på besøk?

Vi spurte oss litt frem og ved en rasteplass midt mellom Miami og Naples fikk vi tips om Billie Swamp Safari. Måtte ta en avstikker på 40 miles, men da fikk vi i alle fall forsøkt dette.

Her på vei inn for å finne billetter

Båten vi kjørte med

Det var mye støy under turen, men øreproppene jeg fikk fikk aldri jeg på plass. Tydeligvis ikke alle de andre heller for her holder de for ørene

Vannbøffler gikk å gresset i vannkanten

Aligatorene vi så var aldri over 2 meter, men ikke noe en tuller med uansett

Vel, sånn passe gøy var det, men vi ble ikke ekstatiske. Hør nå her - vi har sett store aligatorer og krokodiller i Australia. Det vi her fikk se var jo ingenting. Sumpbåt er vel ok, men ikke forvent for mye. Båten vi satt på rommet 10-12 personer samt fører. Vi kom sammen med en gruppe fra Sveits som hadde gjordt dette flere ganger så noen syntes tydeligvis dette er gøy da.

Vi opplevde lite på selve båtturen. Så en del vannbøffler (mat for aligatorene?) og mye rovfugl, i tillegg noen mindre aligatorer.

PS: En ting vi registrerte var hvordan folk i området hadde tilpasset seg aligatorene. Mens vi som turister kommer med en foruttatt frykt for aligatorer som noe veldig farlige så så vi mange eksempler på hvordan en kunne tilpasse seg disse "udyrene". Her står folk å fisker i vannkanten mens aligatorene svømmer i vannet noen meter foran seg. Eller de spaserer langs vannkanten der aligatorene helt tydelig er. Nei de som bor her har lært seg å respektere og tilpasse seg disse forhistoriske skapningene på en fin måte. Som de selv sa: "Det er helst hunder og barn som har noe å frykte. Vi andre klarer jo å springe fra de!".

Ok - ferdig med Everglades, så vi fortsatte videre. Ufattelig kjedelig strekning å kjøre på. Det finnes omtrent ikke en eneste sving langs hele Interstate 75. Åtte kjørefelt adskilt av noe med bredde som en fotballbane. Ikke noe problem å bygge veier i dette landet nei.

Nesten fremme i Naples valgte i å svinge ned til Marco Island. Norman vi hadde besøkt dagen før, hadde anbefalt dette og her fant vi nok et rikmannsområde. Fantastisk område som var arrangert på en måte med kanaler på kryss og tvers slik at alle, selv de ikke ut mot kunsten, hadde båtplass i egen hage. Fantastisk.

Bilde av Marco Island lånt fra http://marcorealtysource.com/

Deretter suste vi over til hotellet. Nok et hotell plukket ut på hotels.com noen timer før. Fantastisk hvordan dette fungerer.

Hotellet i Naples..

Ut og spise fikset vi nede i Downtown, sentrum i Naples. En masse flotte butikker og restauranter. Vi havnet denne kvelden på en persisk resturant. God og spennende mat. Deretter en liten rusletur i byen før vi reiste tilbake og gikk i seng.

God natt..

Fra hovedgata i Naples.

Samme gate litt senere på kvelden. Skulle tro det var julaften..