søndag 20. april 2014

USA - Dag 7 lørdag

UI dag var det tid for nok et sceneskifte. Vi skulle videre til Key West.

Vi sto opp tidlig og ordnet en taxi ut til flyplassen. Dagens drosjesjåfør var av New York typen som kjørte som som et et svin. Vi kom i alle fall frem.

Kjedelig å vente eller...

Vi hadde god tid og satt et par timer på flyplassen før det bar avgårde. Turen ned tok nesten 3 timer og gikk fint. Lite servering på dette flyet, men det var i alle fall ok å sove på (Anne og Ann-Torild snorket)

Fra innflygingen til Key west

Flyet endelig på bakken

Varmen slo mot oss i det vi kom ut. Nå var det av med gensere og lange bukser. Vi var helt klart kommet til syden. Rundt 28 grader var det, men det føltes mye varmere.

Chevy Suburban...

Så var det å finne bilen vi hadde leid og deretter hotellet. Bilen var en liten kjekk Suburban med plass til det meste. Godt Torkel er vant til å kjøre lastebil. Hotellet var også veldig bra. Sentralt plassert midt i byen med gåavstand til det meste.

Hotellet

Vi ruslet deretter litt rundt og fikk oss en lunsj nede ved stranden. Servitøren vår ga oss en liten leksjon i det å være servitør i USA. Her fikk man $4 i timen slik at tips var helt avgjørende. Tips lå normalt på 15-20%. Servitøren var en kjempehyggelig kar som også fortalte at vi var det andre bordet han hadde denne dagen med nordmenn. Tydeligvis flere av oss her nede.

Etter inntatt lunsj spaserte vi litt rundt. Var nede på USA sitt sørligste punkt, hvor det er 90 miles over til Cuba. Vi så huset Hemmingway hadde bodd i og vi oppdaget etterhvert (noe vi egentlig viste) at dette var et eldorado for homofile og transvestitter.

Tøffe karer eller skikkelig Harry...?

En av de mange strendene. Dette var rett nedenfor lunsjbaren vi var på. I morgen skal vi besøke den ordentlige stranden

Usa sitt sørligste punkt.. (Anne fikk flere kommentarer i dag for de fine skoene)

Koselig bebyggelse..

Gatene..

Sjekk selv..

Her var det ikke plass til flere motorer, men kanskje 1200 hester holder?

På kvelden hadde vi fått beskjed om å gå ned på et område på vestsiden hvor det alltid var liv og røre i forbindelse med solnedgangen. Det var det også med en masse mennesker som alle satt klar å ventet. 19:50 var det store øyeblikket og fint var det selv om litt mye skyer ødela en del av opplevelsen.

Solnedgang i Key West

Etter dette var det riktig som reisehåndbøkene sa at "da våkner byen til liv". Masse restauranter, folk gikk med ølglasset fra sted til sted (trodde ikke det var tillatt i dere landet) og danset til fengende salsarytmer eller god gammel rock. Mange halvgamle mennesker som oss selv så her var vi å ingen måte noen som skilte seg ut. Etter å ha gjort unna en enkel liten pizza gikk vi så hjem i 22:30 tiden.  Gamle mennesker trenger mye søvn og vi måtte være utviklet til den store stranddagen neste dag..

God natt..

En skikkelig flink og underholdende artist som holdt oss engasjert lenge

Her gikk det i salsa

En dragqueen poserte villig..

Flagget tar de vist aldri ned. Merkelig..., men så er det jo fint da