fredag 18. april 2014

USA - Dag 5 torsdag

I dag har vi sett Obama! Vi tror i hvert fall det :-). Episoden skjedde i det vi gikk forbi Det hvite hus ved den vestre utgangen. Plutselig kom det en stor motorsykkelkortesje, etterfulgt av politibiler, sorte Secret Service biler og tilslutt to store sorte limusiner. Vi spurte en politimann på stedet hvem dette var, men han svarte korrekt at det viste han ikke.

Helt sikkert Obama i en disse bilene. Ikke sant?

Uansett hvem det var, litt gøy var det jo å oppleve. Akuratt som tatt ut av en spillefilm med oss på første rad.

Ellers begynte denne dagen med en utmerket frokost på hotellet. Torkel og jeg testet amerikanske pannekaker med varm sirup. Ikke så fantastisk.

Deretter var første post på programmet å besøke National Air and Space Museum. Helt fantastisk - i alle fall for meg som var hekta på slike ting som guttunge. Her fikk vi se månelandingsfarøyet, den ekte landingskapselen til de tre som hadde vært på månen, flyet til brødrene Wright (de første som fløy), kjente fly fra krigen osv.. Jeg kunne sikkert vært her hele dagen, men etter 2 timer ville ikke de andre mer.

Apollo 11 som de første som landet på månen

Spitfire, Englands kjente jager fra ww2

Messerschmidt 109, Tysklands jagerfly fra ww2

Japanernes Zero fra ww2

Brødrene Wright sin flotte maskin

Etter at Jens hadde fått staget sitt vitebegjær satte vi retning Capitol. Flotte parkområder omkranser det hele og alt er så rent og pent. Fantastisk.

Fra Capitol retning Washington Monument

Capitol bak (Anne og Jens foran :-)). OK er enig i at plenen på dette bildet ikke var så fin (jfr "flotte parkområder", men den blir nok bra etterhvert). Den blir jo også ødelagt hvert 4 år når ny president skal innsettes.

Capitol front

Etter å ha gått rundt Capitol var det på tide å fylle "sekken" igjen. Fant en ok liten pubaktig cafe hvor en øl og salat ble inntatt. Så videre retning Washington Monument. Et godt stykke og gå, men vi hadde skodd oss godt i dag (i går bommet jeg litt nemmelig).

Videre fra monumentet gikk vi videre til World War II Memorial og så retning Lincoln Memorial. Gikk langsmed Reflecting Pool vi husker fra filmen Forest Gump hvor venninnen til Forest hopper ut i vannet og vasser bort til ham.

World War II Memorial

Langsmed Reflecting Pool med Washington Memorial i bakgrunnen

Fra Lincoln Memorial gikk vi så tilbake til Det hvite hus. Fikk oppleve Obama (tror vi fortsatt) og gikk så denne gang opp på fremsiden av "huset".

Det hvite hus fra den "riktige" siden

Tilslutt gikk vi så tilbake til hotellet hvor jeg nå ligger og venter på at klokken skal bli 20:45. Da er avtalen og gå ut å spise, denne gang på meksikansk bar vi har bestilt ikke langt fra hotellet.

Anne bruker sin Endomondo for å teste hvor langt vi går og i dag viste loggen 20000 skritt og 14,4 km. Ikke dårlig det på stort sett hard asfalt. Det kjennes i alle fall i leggene. Blir nok lett å få sove også denne kvelden. Jetlag er nå historie heldigvis, så vi er over på lokal døgnrytme.

Skal ikke legge oss helt ennå, men likevel - god natt..