torsdag 17. april 2014

USA - Dag 4 onsdag

Tid for sceneskifte! I dag skulle vi videre til neste stopp på vår rundreise - ned til Washington DC. Vi hadde valgt å reise med tog og hadde allerede kjøpt billetter. Nok en hasardiøs taxi tur ned til Penn Station kl 1000. Så sitte å vente.

Vi venter...

Toget var heldigvis i rute og vi fikk plass på det som hevdes å være den raskeste togstrekningen til AmTrack. Ruten New York - Washington med togsett gode for 240 miles/hour, med en gjennomsnittshastighet på 133 miles/hour (210 km/t). Turen gikk flott og etter snaue 3 timer var vi fremme. 

Slående beskriver kanskje det jeg opplevde da vi kom ut fra togstasjonen. Dette virket å være en helt annen type by enn den vi nettopp hadde reist fra. Dette var en vakker og velholdt by uten nedslitte veger og falleferdige hus slik mye av New York fremsto. Nei dette var virkelig et flott sted!

Hotellet, Holliday Inn Capitol

Hotellet var enkelt å finne og etter kjapp avlevering av bagasje var vi på vei ut i byen.

Tok en kort lunsj og bestemte deretter at vi skulle se litt på Georgtown, den eldste delen av byen. Denne skal by på vakker bebyggelse og mange fine spisesteder.

Vi valgte å gå og på veien passerte vi Capitol, FBI sitt hovedkvarter, Freedom Plaza og The White House.

Her fikk Jens også et lite problem. To øl til lunsj ville så absolutt ut og hva gjør man så, stående foran The White House? Ikke mange offentlige toaletter å se der, men masse politi og vakter med skarpladde våpen. Min løsning ble å sette opp farten videre mot Georgtown for å finne et passende sted. Til orientering for andre som kanskje skulle havne i samme situasjon, så var ikke dette en god avgjørelse. For hva finner man vest for The White House? Jo - her ligger departementsbygg på rekke å rad og det er lite å se til offentlige toaletter! Jeg satte farten opp og snart var mitt selskap forsvunnet. De klarte ikke å henge på. Samme det. Må man så må man. Jeg sprang videre og vurderte alle muligheter alt fra det å spørre en av vaktene om hjelp til hva slags reaksjoner jeg ville få ved å late vannet på offentlig sted. Til slutt fikk jeg endelig se et hotell. Stormet inn i resepsjonen og forsøkte å få igjen pusten. Stotret så fram mitt fornødne selv om det sikkert var ganske så tydelig i mitt ansikt. Resepsjonisten var litt avventende før hun sikkert også forsto alvoret og forklarte at opp der, inn til høyre, gjennom en parkeringsgarasje og videre over i restauranten - der ville jeg finne det jeg søkte. Jeg la på sprang, fant toalettet og ble stående i sikkert 10 minutter mens livet langsomt vendte tilbake.

FBI Hovedkvarter


Konsert i Freedom Plaza

Capitol, kongressen


The White House

Etter dette lille avbruddet kunne vi så gjenoppta retningen mot målet. På veien passerte vi et stort universitetsområde, Georg Washington University og vi fant også sykehuset eg ble født på for snart 57 år siden, Georg Washington University Hospital. En underlig følelse.

Her ble jeg faktisk født!

Endelig et bilde av Anne og meg sammen (Jens da - rett deg opp!)

Fremme omsider i Georgtown fant vi et koselig og flott område med hyggelige og pene små hus i et rolig område. 


Småhus i Georgtown


Vi avsluttet dagen med et herlig måltid med Peking And og reiste deretter hjem. Jeg tok en liten spasertur bort til Capitol for å se hvordan denne tok seg ut opplyst om kvelden. Ganske så fantastisk må jeg si.


God natt...

1 kommentar:

Hgee sa...

Så hyggelig å endelig komme tilbake til fødebyen, moro at det var en så positiv opplevelse :)